
| Výška: 1.013 mnm | Masiv: Keprnický | GPS: 50°07'31''N 17°09'12''E | 
| Prvostavba: 1874 | Lůžka: 240+ | Web: hotelchs.cz | 
z Koutů, byla široká jen 3 m a se stoupáním místy až 20°. Jezdily tudy formanské vozy s náklady doplněné kvůli
stoupání o nějakou tu koňskou sílu. Na sedle byl postaven nejprve cestářský domek a pak v r. 1853 i zájezdní hostinec.
Ten však vyhořel v r. 1871. Silnice brzy přestala stačit a tak v letech 1874 - 1876 (tedy přesně po 30 letech) vybudovali
Kleinové novou s mírnějším serpentinovým stoupáním. Tehdejší stavbyvedoucí Václav Knorr,
který dílo zdárně dokončil, byl silničním výborem obviňovaný z překročení nákladů a zastřelil se. Jeho silnice
se však s úpravami používá dodnes. Jen tehdy měla povrch štěrkový, dnes už asfaltový.V r. 1874 byl na sedle postaven i nový hostinec. V r. 1888 byla dokončena železnice přes Ramzovou, převzala dopravu těžkých nákladů a tak hostinec začal sloužit spíše turistům než formanům. Turisté se však začali množit a kapacita 36 lůžek (z toho 25 ve společné noclehárně) přestala stačit. Kleinové nepodnikali v turistickém ruchu a proto hostinec v r. 1902 prodali německé organizaci Moravsko-slezský sudetský horský spolek (MSSGV). Ta zde v letech 1908 - 1910 postavila další patrovou budovu pro turisty s kapacitou 150 lůžek. O rok později začal přes sedlo jezdit poštovní autobus.
V r. 1914 spáchal sebevraždu Max Schreiber, někdejší spolumajitel rapotínských skláren a zapálený turista. MSSGV odkázal značnou sumu s tím, že do 3 let postaví na sedle další chatu, jinak peníze propadnou. Za měsíc ovšem vypukla válka, nicméně i přes řadu komplikací se chatu přece jen dokončit podařilo. Dostala název Max Schreiber Schutzhaus. V r. 1935 vznikla další chata, tentokrát konečně česká.
Po 2. světové válce a komunistickém převratu přešel areál do rukou Restaurací a jídelen, ze Schreiberovy chaty se stala Laušmanova a sloužila jako zotavovna ROH. Postupně chátrala a v 80. letech musela být zbořena. Na jejím místě byla postavena nová budova s vnitřním bazénem a saunou. Průběžně vznikaly i další chaty, dnes jsou v soukromých rukou. Kromě Schreiberova domu jsou po mnoha přestavbách na sedle stále všechny původní budovy. Dokonce i původní hostinec z roku 1874, který dnes provozuje Ski klub Šumperk.
Červenohorská silnice byla rekonstruována v letech 1960 – 1967 a zároveň rozšířena na 6,5 m. Další rozsáhlá oprava proběhla v letech 2006 - 2009 (jesenická část) a 2014 - 2016 (šumperská část). V roce 2016 byla přes silnici postavena lávka pro lyžaře a turisty.
Na sedle se nachází i stanice Horské služby. Vznikla už před 2. světovou válkou a dnes sídlí ve vlastní budově, dokončené v r. 1988.
Červenohorské sedlo bylo vždy oblíbeným místem lyžařů. Dnes je tu 5 sjezdovek, lanovka a 7 kratších či delších vleků. I běžkaři si přijdou na své, nejznámější trasa vede přes Švýcárnu k Pradědu. Na sedlo vede i cyklostezka. Pro ubytování je k dispozici několik chat s celkovou kapacitou stovek lůžek. Je zde i větší placené parkoviště.









            | 
  
Nejsnazší a nejčastěji využívaný přístup je autem nebo autobusem. Serpentýnovka z Koutů je oblíbená i mezi cyklisty a motorkáři. Turisté mají na výběř řadu tras:
  Z Koutů po
  
 po trase formanů 6,5 km (převýšení 470 m)
  Z Filipovic po
  
 kolem Velkého Klínu 8 km (převýšení 460 m)
  Z Ramzové po
  
 magistrále přes Šerák a Keprník 14 km (převýšení 790 m)
  Z Ovčárny po
  
 magistrále kolem Pradědu a přes Švýcárnu 11 km (převýšení 180 m)Možností je samožřejmě víc, značené trasy vedou i z Branné, Videl nebo Bělé.