Výstupy na Malý Děd (1.369 m)
Mapy.cz

Nejsnazší výstup na Malého Děda by byl zřejmě z Ovčárny na Švýcárnu a potom kousek nad ni na vrchol. Ale skoro celá cesta po asfaltce a ještě v davu lidí asi není tou správnou motivací, navíc o Malého Děda se zajímá málokdo. Daleko častějším cílem bývá Švýcárna a k ní vede několik značených a pěkných tras.

1. Z Videlského sedla
  Trasa: Videlské sedlo      Švýcárna     Praděd     Bílá Opava    Karlova studánka
  Délka: 16 km, Čas: 5:30 hod., Převýšení: 600 m

Z Videlského sedla se vydáme po na hřeben. Krpál je tu docela tuhý a napřimuje se až u vrcholku Malý Děd. Odtud už je coby kamenem dohodil na chatu Švýcárna. Z ní pak vede na Praděd asfaltka (3,5 km). Nástupním bodem mohou být i Vidly, odkud vede kolem Královského vodopádu, Silonovy lovecké chaty a skalek na Kamzičím vrchu. Tato trasa je delší o 2,5 km.

Videlské sedlo Šutrovice lesem Pěšina přes Malého Děda U Malého Děda Sestup ke Švýcárně
Chata Švýcárna Královský vodopád Silonova chata Kamzičí vrch
2. Z Bělé kolem Vysokého vodopádu
  Trasa: Bělá      Vysoký vodopád     Švýcárna     Praděd     Bílá Opava
Karlova studánka
  Délka: 19 km, Čas: 7:00 hod., Převýšení: 870 m

Od autobusové zastávky Bělá vodopády se vydáme po podél Studeného potoka. Asi po 3,5 km dojdeme k Vysokému vodopádu, který má až 28 m a je nejvyšším v Jeseníkách. Značka nevede až k němu, musíme se kousek pachtit přes šutry a porost. Ale divočina u vodopádu stojí za trochu námahy. Značená trasa potom pokračuje přes Sokolí skálu s menší vyhlídkou až na Švýcárnu.

Na cestě k vodopádu Vysoký vodopád Vysoký vodopád s trochou ledu Zimní radovánky Zimní radovánky
Vyhlídka na Sokolí skále Švýcárna
3. Z Červenohorského sedla
  Trasa: Čh sedlo      Výrovka     Malý Jezerník     Švýcárna     Praděd
Bílá Opava    Karlova studánka
  Délka: 19.5 km, Čas: 6:30 hod., Převýšení: 530 m

Z Červenohorského sedla vystoupáme skrze sjezdovky po k přístřešku a rozcestníku u Velkého Klínovce. Pokračujeme zvlněným hřebenem přes Výrovku a Malý Jezerník k Velkému Jezerníku, jehož vrchol značka obchází po dřevěných lávkách. Za necelý kilometr dojdeme k chatě Švýcárna, vhodnému občerstvovacímu bodu. Odtud vede k Pradědu rozbitá asfaltečka a na vrchol to není až tak blízko, jak by se zdálo - 3,5 km. Můžeme se vydat i kratší cestou kolem Tabulových skal, kde se lámal kámen na původní pradědskou rozhlednu. Tato trasa je ale neznačená a bez cesty (zde ).

Z Pradědu můžeme sestoupit na Ovčárnu a využít kyvadlovou dopravu na rozcestí Hvězda, nicméně atraktivnější trasa je Bílá Opava do Karlovy studánky.

Červenohorský skanzen Hřebenovka na Praděd Cesta na Výrovku Výhled na Dlouhé stráně Vozka, Červená hora a Keprník
Pod Malým Jezerníkem Lávky u Velkého Jezerníku Chata Švýcárna Tabulové skály Rozcestí pod Pradědem
4. Divoký důl
  Trasa: Kouty      Dolní nádrž     Divoký důl     Praděd     Švýcárna     Kouty
  Délka: 21 km, Čas: 7:30 hod., Převýšení: 900 m

Výchozím bodem je menší parkoviště u mostu pod Červenohorským sedlem. Je zde i autobusová zastávka. Vydáme se po směrem k dolní nádrži Dlouhé stráně. Tento úsek vede celý po asfaltce, je docela dlouhý (6 km k rozcestníku) a ne úplně příjemný. Za nádrží odbočíme doleva a následuje strmé stoupání Divokým dolem. Roklina je trochu divočejší, než je v Jeseníkách zvykem a značka vede často v serpentýnách. V zimě, pokud není prošlapaná, bývá obtížné ji najít. Zhruba uprostřed stoupání je vyhlídka na Dlouhé stráně. Stezka nás vyvede až na asfaltku pod Pradědem, odkud zbývá k vrcholu 1,5 km.

Z Pradědu pokračujeme po rozbité asfaltce k chatě Švýcárna a odtud pak po sestoupíme kolem skal Sokolka zpět k parkovišti. V zimě tu drandí běžkaři, protože tímto úsekem částečně vede i oblíbená běžkařská trasa.

Dobrodružnější povahy mohou sestoupit po Medvědím hřbetu (zde ). Ze značky odbočuje malebná a téměř vodorovná stezka, ale ta za Medvědím vrchem pod skalkou končí a dál je nutné se prodírat strmým lesním průsekem.

Dolní nádrž Dlouhé stráně Pod Divokým dolem Divočina Divoký důl Vyhlídka na Dlouhé stráně
V Divokém dole Typická pěšina Zimní důl Horní pasáže Pod Pradědem
Pěšina po Medvědím hřbetu Skalky na Medvědím hřbetu Konec cesty pod Medvědím hřbetem
5. Česnekový důl (neznačené, zde )
  Trasa: Kouty      Dolní nádrž    Česnekový důl    Švýcárna     Kouty
  Délka: 21.5 km, Čas: 8:00 hod., Převýšení: 780 m

Česnekový důl je bratříčkem známějšího, značeného a hodně chozeného Divokého dolu. Je podobně divoký a pěkný a navíc málo chozený.

Od nádraží v Koutech se vydáme po podél silnice. Před mostem odbočíme doprava směrem na Dlouhé stráně. Kdo má auto, může zaparkovat rovnou tady, je zde menší parkovišťátko. Ušetří si tím celkem 5 nudných kilometrů tam i zpět k nádraží. Dále cesta pokračuje neméně nudně po asfaltce až za Dolní nádrž. Zde odbočíme doleva ještě stále po k Divokému dolu. Tady značku opustíme a pokračujeme po zpevněné cestě až k Česnekovému potoku. Za mostkem začíná vyšlapaná stezka, která vede vlevo od potoka. Provede nás celým dolem až do místa, kde se potok rozděluje na pravou větev (Česnekový potok) a levou, mířící ke Švýcárně. My budeme pokračovat stále po stezce, která kopíruje levou větev, ale tentokrát už po jejím pravém břehu. Ta nás dovede až ke starému vleku pod Švýcárnou. Je zde pastvisko pro skotský skot ohraničené drátem s proudem, ale to dá se snadno obejít zprava.

Ze Švýcárny sestoupíme po zpět do Koutů.

Dolní nádrž Nástup do Česnekového dolu Stezka podél potoka Vodopádek Divočina
Koryto Česnekového potoka Vodopádek Divočina Prasklá podpěra Dokonce i lávka
Vodopádek Starý vlek u Švýcárny Švýcárna Pohled k Česnekovému dolu Sestup, vzadu Keprník