Výstupy na Malý Děd (1.369 m)
Mapy.cz

Nejsnazší výstup na Malého Děda by byl zřejmě z Ovčárny na Švýcárnu a potom kousek nad ni na vrchol. Ale skoro celá cesta po asfaltce a ještě v davu lidí asi není tou správnou motivací, navíc o Malého Děda se zajímá málokdo. Daleko častějším cílem bývá Švýcárna a k ní vede několik značených a pěkných tras.

1. Z Videlského sedla
  Trasa: Videlské sedlo      Švýcárna     Praděd     Bílá Opava    Karlova studánka
  Délka: 16 km, Čas: 5:30 hod., Převýšení: 600 m

Z Videlského sedla se vydáme po na hřeben. Krpál je tu docela tuhý a napřimuje se až u vrcholku Malý Děd. Odtud už je coby kamenem dohodil na chatu Švýcárna. Z ní pak vede na Praděd asfaltka (3,5 km). Nástupním bodem mohou být i Vidly, odkud vede kolem Královského vodopádu, Silonovy lovecké chaty a skalek na Kamzičím vrchu. Tato trasa je delší o 2,5 km.

Videlské sedlo Šutrovice lesem Pěšina přes Malého Děda U Malého Děda Sestup ke Švýcárně
Chata Švýcárna Královský vodopád Silonova chata Kamzičí vrch
2. Z Bělé kolem Vysokého vodopádu
  Trasa: Bělá      Vysoký vodopád     Švýcárna     Praděd     Bílá Opava
Karlova studánka
  Délka: 19 km, Čas: 7:00 hod., Převýšení: 870 m

Od autobusové zastávky Bělá vodopády se vydáme po podél Studeného potoka. Asi po 3,5 km dojdeme k Vysokému vodopádu, který má až 28 m a je nejvyšším v Jeseníkách. Značka nevede až k němu, musíme se kousek pachtit přes šutry a porost. Ale divočina u vodopádu stojí za trochu námahy. Značená trasa potom pokračuje přes Sokolí skálu s menší vyhlídkou až na Švýcárnu.

Na cestě k vodopádu Vysoký vodopád Vysoký vodopád s trochou ledu Zimní radovánky Zimní radovánky
Vyhlídka na Sokolí skále Švýcárna
3. Z Červenohorského sedla
  Trasa: Čh sedlo      Výrovka     Malý Jezerník     Švýcárna     Praděd
Bílá Opava    Karlova studánka
  Délka: 19.5 km, Čas: 6:30 hod., Převýšení: 530 m

Z Červenohorského sedla vystoupáme skrze sjezdovky po k přístřešku a rozcestníku u Velkého Klínovce. Pokračujeme zvlněným hřebenem přes Výrovku a Malý Jezerník k Velkému Jezerníku, jehož vrchol značka obchází po dřevěných lávkách. Za necelý kilometr dojdeme k chatě Švýcárna, vhodnému občerstvovacímu bodu. Odtud vede k Pradědu rozbitá asfaltečka a na vrchol to není až tak blízko, jak by se zdálo - 3,5 km. Můžeme se vydat i kratší cestou kolem Tabulových skal, kde se lámal kámen na původní pradědskou rozhlednu. Tato trasa je ale neznačená a bez cesty (zde ).

Z Pradědu můžeme sestoupit na Ovčárnu a využít kyvadlovou dopravu na rozcestí Hvězda, nicméně atraktivnější trasa je Bílá Opava do Karlovy studánky.

Červenohorský skanzen Hřebenovka na Praděd Cesta na Výrovku Výhled na Dlouhé stráně Vozka, Červená hora a Keprník
Pod Malým Jezerníkem Lávky u Velkého Jezerníku Chata Švýcárna Tabulové skály Rozcestí pod Pradědem
4. Divoký důl
  Trasa: Kouty      Dolní nádrž     Divoký důl     Praděd     Švýcárna     Kouty
  Délka: 21 km, Čas: 7:30 hod., Převýšení: 900 m

Výchozím bodem je menší parkoviště u mostu pod Červenohorským sedlem. Je zde i autobusová zastávka. Vydáme se po směrem k dolní nádrži Dlouhé stráně. Tento úsek vede celý po asfaltce, je docela dlouhý (6 km k rozcestníku) a ne úplně příjemný. Za nádrží odbočíme doleva a následuje strmé stoupání Divokým dolem. Roklina je trochu divočejší, než je v Jeseníkách zvykem a značka vede často v serpentýnách. V zimě, pokud není prošlapaná, bývá obtížné ji najít. Zhruba uprostřed stoupání je vyhlídka na Dlouhé stráně s dřevěným zábradlím. Stezka nás vyvede až na asfaltku pod Pradědem, odkud zbývá k vrcholu 1,5 km.

Z Pradědu pokračujeme po rozbité asfaltce k chatě Švýcárna a odtud pak po sestoupíme kolem skal Sokolka zpět k parkovišti. V zimě tu drandí běžkaři, protože tímto úsekem částečně vede i oblíbená běžkařská trasa.

Dobrodružnější povahy mohou sestoupit po Medvědím hřbetu (zde ). Ze značky odbočuje malebná a téměř vodorovná stezka, ale ta za Medvědím vrchem pod skalkou končí a dál je nutné se prodírat strmým lesním průsekem.

Dolní nádrž Dlouhé stráně Pod Divokým dolem Divočina Divoký důl Vyhlídka na Dlouhé stráně
V Divokém dole Typická pěšina Zimní důl Horní pasáže Pod Pradědem
Pěšina po Medvědím hřbetu Skalky na Medvědím hřbetu Konec cesty pod Medvědím hřbetem