Plán 9 z vesmíru


Plán 9 z vesmíru (US, 1959)
Režie: Ed Wood Jr.

Starému pánovi zemře žena a on, truchliv nadmíru, ji brzy následuje. Nad hřbitovem ovšem krouží létající talíře mimozemšťanů, vlastnících elektronické pistole k oživování mrtvých. A protože lidstvo (= Amerika) nebere existenci Ufounů vážně, rozhodnou se tito pomocí oživlých mrtvol přihlásit o slovo. A lidstvo pokud možno vyhladit, protože je příliš blbé na zbraně, které vynalezlo a kterými by mohlo zničit celý vesmír. Takže starý pán s manželkou lezou z hrobů, sejmou pár nepodstatných smrtelníků, do akce je povolána armáda a létající talíř je posléze zničen za pomocí tří hrdinných Američanů, kteří Ufounům vytnou pěstí.

Děj, jak vidno, musí oslovit všechny příznivce Světlé strany. Není ale zdaleka podstatný. Daleko podstatnějsi je jméno režiséra, scénáristy a producenta v jedné osobě - Ed Wood. Tento borec je podle většiny anket žhavým kandidátem na titul Nejhorší režisér všech dob. A film jeho pozici jednoznačně potvrzuje. Je tak pitomoučký, až je kouzelný. Na nedostatky, které by většině režisérů způsobily žaludeční vředy, Eddie zvysoka kašle. Létající talíře nepokrytě visí na špagátu, mimozemšťané jsou obyčejní herci v lesklých mikinách, interiér kosmické lodi je místnost v ateliéru s jedním stolkem, žebříkem a rádiem. Některé scény se odehrávají v noci a po střihu plynule pokračují ve dne. Herci spolu vedou dialogy většinou v pozoru jako svazáci. Tytéž záběry jsou ve filmu použity vícekrát na různých místech. Dojde i na fyziku. Prý existuje zbraň, která způsobí řetězovou destrukci fotonů. Tudíž pokud ji zpitomělé lidstvo objeví a odpálí, nezničí pouze Zemi, ale skrze sluneční vítr i Slunce a dále vše jím osvětlené. Představitel umřelého starého muže Béla Lugosi (kultovní upír z filmu 30. let) už vše zřejmě nemohl déle snášet a během natáčení umřel doopravdy. V dalších scénách byl bez problémů nahrazen dublérem, který má obličej zakrytý pláštěm. Co na tom, že dublér je daleko vyšší a hubenější než Béla. Atakdále.

Ed Wood zemřel, jako ostatně většina géniů, na uchlastání se. Jest nabíledni, že by mu měli nosit květy na rakev všichni filmaři světa. Tento muž se nebál vytvořit něco, co je základem a odrazovou plochou pro všechny ostatní. Od jeho doby se už žádný režisér či scénárista nemusí obávat, že natočí něco skutečně amatérského a podřadného. Z jeho odkazu vychází spousta filmařů různých národností, u nás např. Z. Troška.