Výstupy na Jelení hřbet (1.367 m)
Mapy.cz

Vrchol Jeleního hřbetu je navštěvován zřídka, ale Jelení studánku zná skoro každý. Zastávka u ní bývá nezbytnou součástí přechodu hřebene ze Skřítku na Ovčárnu nebo naopak.

1. Ze Skřítku do Karlovy studánky
  Trasa: Skřítek      Ztracené kameny     Jelení studánka     Vysoká hole     Ovčárna
Bílá Opava     Karlova studánka
  Délka: 18 km, Čas: 6:15 hod., Převýšení: 620 m

Od motorestu Skřítek se vydáme po na hlavní hřeben. Svah postupně tuhne a po 3 km dojdeme na Ztracené kameny, nižší skalky, ze kterých je pěkný výhled. Pokračujeme přes Pecny a dále kolem Břidličné hory na Jelení studánku. Je tady čuráček s vodou, na hřebeni dost neobvyklý. A taky kamenná útulna na nouzové přespání či úkryt. Slušelo by to tu i chatě, turistů a v zimě běžkařů či skialpů se kolem potuluje hodně. Ale žádná chata tady nikdy nestála.

Napojíme se na magistrálu a širokými hřbety dojdeme přes Velký Máj na Vysokou holi. Najdeme zde starobylý hraniční kámen z r. 1681, kde se stýkala 3 panství - Bruntálské, Loučné a Janovické. I po těch letech jsou na něm symboly ještě patrné. Z Vysoké hole sestoupíme kolem Petrových kamenů na Ovčárnu, civilizační centrum. Zdatnější si mohou ještě zajít 3,5 km po asfaltce na Praděd.

Nejatraktivnější sestup vede Bílou Opavou do Karlovy studánky, v případě potřeby můžeme využít i kyvadlové dopravy z Ovčárny na Hvězdu. Trasa je stejně pěkná i v opačném směru, jen převýšení je asi o 100 m větší.

Fešácký čtyřboký skřítek na Skřítku Ztracené kameny Na Ztracených kamenech Výhled z kamenů Pecny
Hřeben k Pradědu Magistrála k Jelení studánce Jelení studánka Cesta na Velký Máj Na Vysoké holi
Hraniční kámen na Vysoké holi Petrovy kameny a Praděd Civilizační centrum Ovčárna Praděd od Ovčárny Sestup Bílou Opavou
Sestup Bílou Opavou
2. Z Karlova na Skřítek
  Trasa: Karlov      Velký Kotel     Vysoká hole     Jelení studánka     Ztracené kameny
Skřítek
  Délka: 18 km, Čas: 6:30 hod., Převýšení: 780 m

Dá se vyjít už z Malé Morávky od hlavní silnice, ale lepší je využít autobus až na konečnou v Karlově. Odtud se vydáme po na naučnou stezku Velká kotlina. Trasa se nejprve drží potoka Moravice a poté prochází serpentinami pod Velkým Kotlem. Ten se stal populárním hlavně kvůli lavinám, které tu v zimě občas padají, což je v Jeseníkách neobvyklé. Proto sem míří v zimě hodně skialpů toužících si to taky vyzkoušet. Na stezce jsou i informační tabule a dojdeme po ní až nad Ovčárnu. U rozcestníku ale zabočíme doleva a po vystoupíme na Vysokou holi. Dále pokračujeme kolem Velkého Máje, přes Jelení studánku a Ztracené kameny na Skřítek podobně jako u předchozí trasy v opačném směru.

Velký Kotel Na naučné stezce Přístřešek na naučné stezce Velký Kotel Skály ve Velkém Kotli
Skály ve Velkém Kotli Velký Kotel Na Vysoké holi
3. Ze Skřítku do Kout
  Trasa: Skřítek      Ztracené kameny     Jelení studánka     Františkova myslivna
Dlouhé stráně     Kouty
  Délka: 20 km, Čas: 7:00 hod., Převýšení: 650 m

Pokračujeme po jesenické magistrále až k rozcestníku Nad Malým kotlem, zde odbočíme doleva a po dojdeme k Františkově myslivně. Neznačenou, avšak dobře viditelnou stezkou kolem Velké Jezerné se dostaneme pod Dlouhé stráně a poté k nádrži. Od ní pak sejdeme po až do Kout. Sestup si můžeme zpestřit odbočkami na Mravenečník, Vřesník či Medvědí horu.

Hřeben k Pradědu Magistrála k Jelení studánce Jelení studánka Cesta na Velký Máj Z hřebene k Františkově myslivně
Františkova myslivna Horní nádrž Dlouhé Stráně
4. Z Vernířovic přes Čertovu stěnu do Karlovy Studánky
  Trasa: Vernířovice      Čertova stěna     Jelení studánka     Vysoká hole     Ovčárna
Bílá Opava     Karlova Studánka
  Délka: 18.5 km, Čas: 7:00 hod., Převýšení: 950 m

Z Vernířovic se vydáme po podél potoka Merta. Svah postupně tuhne a vyvede nás až na vyhlídku Čertova stěna, kde je v lese roztroušeno několik skalek. Odtud už zbývá jen 1,5 km k Jelení Studánce. Z ní pokračujeme po rozložitém hřebeni po přes Velký Máj a Vysokou holi na Ovčárnu a odtud potom nejlépe po Bílou Opavou do Karlovy Studánky.