Výstupy na Lysý vrch (1.128 m)
Mapy.cz

Nejsnáz se na Lysý vrch dostaneme z Videlského sedla. Asi po 2,5 km po odbočíme doleva na lesní cestu a kolem lovecké chaty se dostaneme na vrchol po vyšlapané stezce. Jako samostatný cíl však Lysý vrch slouží málokdy, lepší je spojit výstup na něj s delším výletem.

1. Z Bílého Potoka přes Karliny kameny a Jelení loučky (neznačené, zde )
  Trasa: Bílý Potok     Černohorská cesta    Jelení kámen    Karliny kameny    Malé loučky
Jelení loučky    Lysý vrch    Javorový vrch     Videlské sedlo
  Délka: 13 km, Čas: 5:30 hod., Převýšení: 830 m

Z osady Bílý Potok jdeme nejprve kousek po a pak odbočíme doleva na asfaltečku zvanou Černohorská cesta. Po dvou serpentinách za rozcestím s Jelení cestou pokračujeme až za spádnici z Jeleního kamene. Tam asfaltku opustíme a vydáme se doprava hore lesom. Mezi skalkami se dopachtíme až na vrcholek Jeleního kamene. Pokračujeme průsekem po hřebeni už mírnějšími svahy až na Karliny kameny. Skal je po cestě požehnaně, bohužel celá oblast je ve vlastnictví Biskupských či Arcibiskupských lesů a lezení je všude zakázáno.

Z Karliných kamenů je pěkný výhled na Orlík a Medvědí vrch, musíme však vylézt skalní plotnou až na vrchol, což je obzvlášť v zimě záludné. K Malým loučkám vede z Karliných kamenů opět lesní průsek. Stával tu posed, dnes (2022) už je to jen vzpomínka. Průsek pak pokračuje dál až na vrchol Jeleních louček. Zde už posed najdeme. Z vrcholu sestoupíme opět průsekem na , po cestě najdeme dvě pamětní desky, první lesníkovi Petru Poláchovi a druhou továrníkovi Adolfu Grohmannovi z Vrbna, který tu v r. 1893 skolil svého 100. jelena.

Po dojdeme až na Videlské sedlo. Cestou můžeme navštívit Ztracený, Lysý, případně Javorový vrch. Na Lysý vrch vede průsek ze severu. Komu by se nechtělo klesat po a pak znovu nabírat metry, může se od rozcestí Lysý vrch s přístřeškem vydat přímo hore lesom. Je docela dobře prostupný. Z vrcholu už vede vyšlapaná cesta k lovecké chatě a od ní už pak širší cesta zpět na . Na Javorový vrch využijeme pěšiny od rozcestí s další zpevněnou cestou.

Výhled z Pytláka Jelení kámen na Bílým Potokem Pěkné značení cest v Arci-lesích Jelení kámen (vpravo) od Kamzičí skály Skály pod Jelením kamenem
Vršek Jeleního kamene Průsek ke Karliným kamenům Vrchol Karliných kamenů Výhled na Orlík a Medvědí vrch Malé loučky z Karliných kamenů
Výhled od Jeleních louček Jelení loučky ze sedla Malé Loučky z Jeleních louček Rozhledna na Jeleních loučkách Pamětní deska lesníkovi
Pamětní deska továrníkovi Hore lesom na Lysý vrch Vrchol Lysého vrchu Lovecká chata pod Lysým vrchem Videlské sedlo
2. Z Bělé přes Zaječí horu na Videlské sedlo (neznačené, zde )
  Trasa: Bělá obecní úřad      Kalafatičova plotna    Zaječí hora    Kamzičí skála    Ztracený vrch
Lysý vrch    Javorový vrch    Videlské sedlo
  Délka: 13.5 km, Čas: 4:30 hod., Převýšení: 800 m

Z Bělé (zastávka obecní úřad) se vydáme po na východ. Asfaltečka nás po kilometru dovede ke Kalafatičově plotně, ukloněné hladké skále, která je i lezeckým terénem byť klasicky česky mizerně jištěným. Pod skálou najdeme dřevěnou Seifertovu kapličku, pojmenovanou po zdejším rodákovi, který ji nechal postavit. Pokračujeme dále po . Po dvou ostrých serpentinách značku opustíme a pokračujeme po hřebeni, který vede pěknými houbovými lesy. Ten nás vyvede opět na . Tu však jen překřížíme a vydáme se lesem k vrcholu Zaječí hory. Na něm najdeme geodetickou tyč.

Sestoupíme na opačnou stranu k lovecké chatě Zaječí skok. Od ní už je jen kousek na rozcestí Pramen Zaječího potoka, kde opět narazíme na . 100 m od rozcestí leží Kamzičí skála s pěkným výhledem. Popojdeme na další rozcestí Spojená cesta pod Ztraceným vrchem. Odtud se dostaneme opět lesem na vrchol, kde je pouze kamenný mužik.

Sestoupíme průsekem na a po ní dojdeme na rozcestí Lysý vrch. Z něj se dostaneme na vrchol dobře průchozím lesem. Za vrcholem Lysého vrchu narazíme na loveckou chatu Pod Lysým vrchem a od ní sestoupíme na . Pokračujeme po ní asi kilometr a pak na rozcestí uhneme doleva na pěknou cestu k Javorovému vrchu. Na vrcholu jsou skalky. Z Javorového vrchu sestoupíme strmým průsekem na Videlské sedlo.

Popis trasy vypadá složitě, ale přitom se jedná o docela logický hřeben a cestu pěknými lesy. Nevýhodou je špatná dopravní dostupnost, autobusy nejezdí zrovna často.

Kalafatičova plotna Seifertova kaple Výhled na Žalostnou a Šerák Bariéry ze starých časů Na Zaječí hoře
Chata Zaječí skok Studánka u Kamzičí skály Kamzičí skála Výhled na Keprník a Šerák Ztracený vrch
Výhled z Lysého vrchu Výhled z Lysého vrchu Chata pod Lysým vrchem Skalka na Javorovém vrchu Sestup na Videlské sedlo