Výstupy na Lomnický štít (2632 m)

1. Přes Lomnické sedlo a Emeryciho nářek

Obtížnost:  Střední

Ze Skalnatého plesa postupujeme zhruba pod vlekem směrem na Lomnické sedlo. Je tu vyšlapaná serpentinovitá stezka a ta je tak rozmáchlá, že pokud ji budete dodržovat, tak nachodíte sto jarních kilometrů.

Ze sedla se dáme doprava a podél hřebene míříme k vrcholu. Místy jsou znatelné stopy stezky, trasa je poměrně často chozená. Čím výše, tím více terén tuhne. V určitém místě je třeba linii hřebene opustit a odbočit doprava do středu stěny. Toto určité místo poznáme podle toho, že už jsou vidět řetězy na Emeryciho nářku. To jsou skoro kolmé skalky, které dostaly svůj podivuhodný název už v dobách lomnických prvovýstupců. Jistý lezec jménem Emeryci tu spustil takový nářek, že jeho zlomyslní lezečtí přátelé nezapomněli a zapsali ho navěky do tatranského místopisu.

Emeryciho nářek může být problém najít za zhoršené viditelnosti. Všeobecně - pokud už terén přechází v lezecký, tak jste špatně. Pokud už k nářku dojdete, tak je vyhráno. Odtud je totiž celý kopec až nahoru ořetězovaný a výstup je orientačně jasný. V horní části nevede přímo k observatoři, ale uhýbá doleva a posléze se vrací na vrchol.

Další popisy výstupů jsou k nalezení zde.