Výstupy na Allalinhorn (4.027 m)

1. Allalinhorn od chaty Mittelallalin

2. Druhá část výstupu Normálkou

3. Východní hřeben (Hohlaubgrat)

4. Přelez skalky v horní části

5. Jižní hřeben ze sedla Allalinpass

1. Západní stěna přes sedlo Feejoch Obtížnost:   F+
  Parametry: od zubačky Mittelallalin 540 m; 2:00 hod., sestup 1:30 hod.
  Prvovýstup: 1.8.1860

Od otočné restaurace Mittelallalin (nedá se zde nocovat, avšak dá se sem dorazit ráno podzemkou Metro Alpin) se vydáme JZ směrem přes ledovec většinou vyšlapanou cestou. Mohou zde být trhliny, největší kolem 3.700 m, obchází se doleva z východu. Překonáme ledovcový odtrh a dojdeme na sedlo Feejoch (3.826 m). Z něj postupujeme doleva o něco strmější západní stěnou, ale už bez trhlin. Poslední metry obcházíme přes východní hřeben.

Výchozím bodem pro výstup může být i chata Längflue nebo Täsch (přes vrcholek Feechopf). Čas a převýšení pak vzrostou na 3:00-3:30 hod. a 1.160 m resp. na 4:30-5:00 a 1.370 m.

2. Severní stěna Obtížnost:   AD
  Parametry: od zubačky Mittelallalin 570 m; 3:00-3:30 hod.
  Prvovýstup: 27.7.1882

Z restaurace Mittelallalin jdeme kousek po Normálce a potom odbočíme doleva ke strmým ledovcovým srázům severní stěny a k patě hřebene. Překonáme ledovcový odtrh (většinou vpravo ze západu). Držíce se vpravo od hřebene přelezeme až k horní sérakové části. Obejdeme ji opět zprava a za sněhovou terasou překonáme další odtrh. K vrcholu vede ledovcový výšvih se sklonem 45-50°.

3. Východní hřeben (Hohlaubgrat) Obtížnost:   PD+
  Parametry: z chaty Britannia 1.070 m; 3:30-4:00 hod., sestup 3:00 hod.
od zubačky Hohlaub 830 m; 3:00-3:30 hod.
  Prvovýstup: 27.7.1882 při sestupu, 12.7.1887 při výstupu

Tato trasa je atraktivnější než Normálka. Z chaty Britannia se vydáme JZ směrem přes ledovec Hohlaub k východnímu hřebeni. Přelezeme sněhovou vyvýšeninu (3.530 m) a dostaneme se do sedla pod hřebenem. Sledujíce zprava linii hřebene přejdeme přes vrcholek označený jako Pt 3837 m. Po rovnějším úseku následuje 50 m vysoký skalní výšvih (II). Je tu i pár kovových skob. Na vrchol potom vede sněhový hřebínek.

Kromě chaty Britannia může jako snazší nástupový bod sloužit zastávka na znamení Hohlaub na zubačce k Mittelallalinu. Z ní sejdeme k ledovci asi v 3.200 m a přes něj se dostaneme asi za 1:30 hod. do sedla pod hřebenem.

Sestupujeme většinou Normálkou. Pokud by byl nutný sestup na chatu Britannia, pak je potřeba počítat se 3 hodinami.

4. JZ hřeben Obtížnost:   PD+
  Parametry: z chaty Britannia 1.080 m; 5:00-5:30 hod., sestup 3:30-4:30 hod.
z chaty Täsch 1.440 m; 5:00-5:30 hod., sestup 3:30-4:30 hod.
  Prvovýstup: 28.7.1856 (prvovýstup na Allalinhorn)

Z chaty Britannia se vydáme přes ledovec Hohlaub k dalšímu ledovci Allalin. Po něm dojdeme kolem jižních srázů až na sedlo Allalinpass. První skalní výšvih obejdeme doleva (ze západu) a za ním vylezeme do sedélka pod hřebenem (3.730 m). Skalním a mixovým terénem obtížnosti II se dostaneme až na vrcholový ledovec západní stěny a po něm na vrchol.

Přístup k hřebeni je možný i od chaty Täsch přes ledovech Mellich pod jižními srázy vrcholku Feechopf. Ale i ten je hodně dlouhý.