Traverz Monte Rosy aneb 9 za 2
Traverz Monte Rosy aneb 9 za 2 Obtížnost:  1. den   F    2. den   AD-

Vše podstatné z masivu Monte Rosa se dá projít za 2 dny. Trasa vede přes 9 čtyřtisícových vrcholů. Zdůrazněme - podle oficiálního seznamu UIAA, v reálu by všechny za samostatné vrcholy mohl považovat jenom chorobný optimista.

Trasa se chodí většinou z jihu, od horní stanice lanovky Punta Indren. Ale dá se i opačně. Většinu času vede po ledovci vyšlapaným rygólem, ale potkáme se i se skalním lezením.

Od lanovky se vydáme přes ledovec k téměř sousedícím chatám Mantova či Gnifetti, vhodným na úvodní nocleh ve výšce okolo 3500 m.

Byl večer a bylo jitro, den první. Od chaty zamíříme západním směrem přes ledovec Indren, který nás snadno vyvede na Punta Giordani (4046 m). Hřeben k Piramide Vincent (4215 m) obejdeme po plató vlevo a na vrchol se dostaneme smíšeným terénem. Tato trasa má obtížnost  PD . Lehčí varianta je vynechat nevýraznou Punta Giordani a vystoupit na Piramide Vincent ze západu, pak se dostaneme ke zmíněné  F . Z Vincenta scházíme mohutným hřbetem. Schwarzhorn (4321 m) obejdeme a na vrchol se dostaneme až ze severu pěkně vysněženým jazykem. Sestoupíme stejnou cestou a buď přímo nebo levým obchvatem vylezeme na Ludwigshöhe (4341 m). Širou ledovou plání přejdeme až ke skalám na levé straně masivu Parrotspitze (4432 m). Kolem skal na hřeben a po něm na vrchol. Pokračujeme hřebenem dále k východu a pohodlně z Parrotspitze sestoupíme. Další nekonečnou plání obejdeme zleva Signalkuppe (4554 m), kde leží cíl prvního dne - chata Margherita.

Byl večer a bylo jitro, den druhý. Ze Signalkuppe pořád velmi snadno na Zumsteinspitze (4563 m). Dále už terén přituhne. Vede přes hodně strmé sedlo Grenzsattel a dále většinou skalním lezením po hřebeni a poté vlevo od něj do sedélka vlevo od předvrcholu Grenzgipfel (obtížnost max. III). Následně po hřebeni na nejvyšší bod masivu, Dufourspitze (4634 m). Poté se vrátíme kousek zpět do sedélka mezi hlavním vrcholem a předvrcholem Ostgipfel. Žlábkem doleva a strmým sestupem na sedlo Silbersattel. Zde už nás čeká pouze krásný hřeben na Nordend (4609 m) a poté dlouhý a nezáživný sestup na chatu Monte Rosa s občasným nebezpečím trhlin.

1. Trasa od chaty Vincent a varianta od chaty Gnifetti na Punta Giordani a Piramide Vincent