Traverz Monte Rosy aneb 9 za 2

1. Trasa od lanovky Punta Indren a varianta od chaty Gnifetti na Punta Giordani a Piramide Vincent

2. Lehčí trasa na Piramide Vincent přes sedlo Colle Vincent

11. Fešácký hřeben na Nordend

12. Sestup na chatu Monte Rosa

Traverz Monte Rosy aneb 9 za 2 Obtížnost:  1. den   PD    2. den   AD-

Vše podstatné z masivu Monte Rosa se dá projít za 2 dny. Trasa vede přes 9 čtyřtisícových vrcholů. Zdůrazněme - podle oficiálního seznamu UIAA, v reálu by všechny za samostatné vrcholy mohl považovat jenom chorobný optimista.

Trasa se chodí většinou z jihu, od horní stanice lanovky Punta Indren nebo chaty Gnifetti. Ale dá se i opačně. Většinu času vede po ledovci vyšlapanou stopou, ale potkáme se i se skalním lezením.

Od lanovky zamíříme severně přes ledovec Indren, který nás poměrně snadno vyvede na Punta Giordani (4.046 m). Po sněhovém hřebeni dojdeme ke skalnímu výšvihu a obejdeme jej zprava. Lehčím lezením (II) po východním hřebeni se dostaneme na Piramide Vincent (4.215 m). Hřeben je možné obejít i zleva sněhovým terénem. Z Vincenta scházíme mohutným hřbetem. Schwarzhorn (4.321 m) obejdeme a na vrchol se dostaneme až ze severu pěkně vysněženým strmým jazykem. Sestoupíme stejnou cestou a buď přímo nebo levým obchvatem vylezeme na Ludwigshöhe (4.341 m). Širou ledovou plání přejdeme až ke skalám na levé straně masivu Parrotspitze (4.432 m). Na hřeben vylezeme kolem skal a po 350 m dojdeme na vrchol. Pokračujeme hřebenem dále k východu a pohodlně z Parrotspitze sestoupíme. Další nekonečnou plání obejdeme zleva Signalkuppe (4.554 m), kde leží cíl prvního dne - chata Margherita.

Druhý den sestoupíme ze Signalkuppe pořád velmi snadno na Zumsteinspitze (4563 m). Dále už terén přituhne. Vede přes sedlo Grenzsattel a dále většinou skalním lezením po hřebeni a poté vlevo od něj do sedélka vlevo od předvrcholu Grenzgipfel (obtížnost max. III). Po hřebeni se pak dostaneme na nejvyšší bod masivu, Dufourspitze (4.634 m). Poté se vrátíme kousek zpět do sedélka mezi hlavním vrcholem a předvrcholem Ostgipfel. Strmým žlabem vlevo (jsou zde fixní lana) sestoupíme na sedlo Silbersattel. Zde nás čeká už pouze krásný hřeben na Nordend (4.609 m) a poté dlouhý a nezáživný sestup na chatu Monte Rosa s občasným nebezpečím trhlin.