Výstupy na Obergabelhorn (4.063 m)

1. Normálka z chaty Rothornhütte

2. Vrcholové partie hřebene od Kluckerturm

3. Výstupové trasy ze severu - Coeurgrat a severní stěna

4. Severní stěna

5. Jižní stěna

6. Horní část hřebene Arbengrat

7. Jižní stěna a 3 hřebeny na Obergabelhorn

Na Obergabelhorn vedou 4 hřebeny a všechny jsou pěkné. Pověst nejhezčího má Arbengrat.

1. SV hřeben přes Wellenkuppe Obtížnost:   AD
  Parametry: z chaty Rothorn 960 m; 5:00-6:00 hod., sestup 3:30-4:30 hod.
  Prvovýstup: 1.8.1890

Od chaty Rothorn se vydáme přes ledovec Trift k masivu Trifthotnu. Podél něj pokračujeme až k úpatí Wellenkuppe (3.640 m). Prvních 50 m vytraverzujeme vlevo a soustavou komínů a věžiček dolezeme až na její vrchol (III-, 3.903 m). Sestoupíme do sedélka (3.827 m) a pravou stranou sněhového hřebene dojdeme až pod věž Kluckerturm. Je vysoká 30 m a jsou zde fixní lana. Bez nich by byla za III+. I při sestupu se vyskytne jeden záludný krok III-. Za věží následuje vysněžený hřeben. Držíme se vpravo a hlídáme si převěje. Pod vrcholem sníh přechází v mixový a skalní terén (jedno místo III, jsou zde kovové tyčky).

Sestup je nepříjemný v horních partiích, můžeme zde využít slaňovací místa každých 25 m.

2. SZ hřeben (Coeurgrat) Obtížnost:   AD
  Parametry: z chaty Mountet 1.270 m; 5:00-5:30 hod., sestup 3:30-4:30 hod.
  Prvovýstup: 7.7.1865

Od chaty Mountet sestoupíme na ledovec Durand a přes něj dojdeme na skalnatý ostrůvek Le Coeur (3.090 m) napravo od paty SZ hřebene. Z něj nalezeme na terasu, po které se doleva dostaneme zpět k hřebeni. Skalnatým a mixovým terénem se stopami vyšlapané cesty dolezeme do zhruba 3.680 m, kde se hřeben mění ve sněhový se sklonem místy 55°. Po něm vystoupáme na vrchol.

Sestup je nepříjemný ve strmých vrcholových partiích. V létě přes den hrozí při traverzu na Le Coeur i padající kameny.

3. Severní stěna Obtížnost:   D+
  Parametry: z chaty Mountet 1.270 m; 6:00-8:00 hod.
  Prvovýstup: 30.7.1930

Pěkná severní stěna se sklonem 55°-58° vyžaduje dobré sněhové podmínky. Od chaty Mountet postupujeme stejně jako u předchozí cesty přes La Coeur. Ještě pod kótou Pt 3680, kde se hřeben mění na sněhový, se vydáme doleva ledovcem pod severní stěnu. Překonáme ledovcový odtrh a postupujeme stěnou přímo vzhůru. Asi 25 m pod vrcholem uhneme doprava na hřeben Coeur a jím dojdeme na vrchol.

Sestupujeme jednou z předchozích tras. V létě kolem poledne však už sníh bude rozměklý a sestup riskantnější než dopoledne.

4. JZ hřeben (Arbengrat) Obtížnost:   AD
  Parametry: z bivaku Arben 860 m; 3:30-5:00 hod., sestup 4:00-4:30 hod.
z chaty Schönbiel 1.650 m; 6:30-8:00 hod., sestup 5:00-6:00 hod.
  Prvovýstup: 23.8.1874

Arbengrat poskytuje krásné skalní lezení, nejlépe za sucha a bez sněhu. Bivak Arben je umístěný pod jižní stěnou a na hřeben je potřeba nejprve nalézt. Z bivaku se vydáme na sever po skalkách až na vysněžené pole. Jím obejdeme doprava skalní blok, vyčnívající z jižní stěny. Po lávkách a žlabem na blok vylezeme a na Arbengrat pokračujeme opět po lávkách, protínajících jižní stěnu. Hřebene dosáhneme ve 3.760 m.

Druhá přístupová možnost je z chaty Schönbiel. Ta je však dlouhá a využívaná málo. Z chaty se vydáme na SV, přelezeme skalní hřebínek zavný Kumme (stopy cesty). Přelezeme sedlo (3.209 m) mezi Schönbielhornem a Gemmspitze a sestoupíme na ledovec Hohwäng. Po jeho levé straně dojdeme až na sedlo Col Durand (3.438 m). Po sněhovém svahu vystoupáme na hřeben vedoucí na Arbenhorn (též Monte Durand, 3.713 m). Z vrcholu sestoupíme po hřebeni na sedlo Arbenjoch (3.544 m). Odtud už následuje Arbengrat. Nejprve sněhovým svahem a poté snadným terénem se dostaneme až k místu, kde se napojíme na trasu z bivaku Arben.

Pokračujeme po hřebeni a skalní věže přelézáme buď přímo (III) nebo je o něco snáze obcházíme. Nejvýraznější věž Grand Gendarme můžeme lézt buď přímo (30 m, IV+, slaňovací skoby) nebo více vlevo (III). Plotnami vlevo od hřebene (III) se dostaneme až pod vrcholovou stěnu. Přes komín a plotny vlevo se dostaneme na vrchol.

Hřebenem je možný i sestup. Grand Gendarme se slaňuje ve dvou úsecích 10 m a 15 m. Je obtížné najít místo, kde odbočit z hřebene do jižní stěny a k Arbenbivaku. Při pohledu do jižní stěny je z něj vidět horizontální část rampy dole. V jižní stěně hrozí i padající kameny.

5. Jižní stěna Obtížnost:   D
  Parametry: z bivaku Arben 850 m; 5:00-7:00 hod.
  Prvovýstup: 29.8.1923

Skála v jižní stěně má dobrou kvalitu a přístup z bivaku Arben je příjemně krátký. V dolní části stěny někdy padají kameny, je dobré cestu lézt za suchého počasí a bez sněhu. Hodí se i lezečky a sada vklíněnců či friendů. Z bivaku Arben se vydáme na sever podobně jako v předchozí cestě. Za skalním blokem nepokračujeme na Arbengrat, ale podél jižní stěny po sněhové rampě dojdeme až ke žlabu, spadajícímu od Grand Gendarme na Arbengratu. Nastoupíme na žebro vlevo od žlabu a pokračujeme jím 250 m nahoru (úseky III, IV) až pod 50m vysoký strmý pilíř (IV, jsou zde skoby). Za pilířem se dostaneme na lávku, kde má skála černou barvu tzv. Kohlenband v 3.900 m. Vydáme se po ní doprava až k vysněženému žlabu, spadajícímu z vyvýšeniny Gabel. Levou stranou žlabu přelezeme tři délky (III+). Po stále ne úplně lehkých skalách (III-IV+) pokračujeme doleva až na vrchol.

Sestupujeme některou z předchozích tras.

6. JV hřeben (Gabelhorngrat) Obtížnost:   AD+
  Parametry: z bivaku Arben 870 m; 4:30-5:30 hod.
  Prvovýstup: 3.9.1877

Tento hřeben je nejméně lezený, nicméně pěkný a dobře dostupný z bivaku Arben. Sestoupíme na ledovec Arben a podél jižní stěny dojdeme až pod skály spadající ze sedla Ober Gabeljoch (3.597 m). Po lávkách a spíše vlevo od přímé linie vylezeme na sedlo. Hřeben má obtížnost místy IV a vede přes vyvýšeninu Gabel na vrchol. Na hřeben je možné nastoupit i výše. Pokud z bivaku Arben postupujeme stejnou trasou jako při přístupu k jižní stěně a pokračujeme dále po sněhové rampě, dostaneme se na hřeben až za prvním úsekem ze sedla Ober Gabeljoch asi o 100 výškových metrů výše.

Sestupujeme některou z předchozích tras.